fredag 7. mai 2010

En tid for streik?



Vår og lønnsoppgjør hører jo sammen og i år er det hovedoppgjør. Handel og Kontor og NHO driver med mekling nå, og har de ikke kommet til enighet innen midtnatt er det fare for streik på mandag. Og vår bedrift er en av mange som blir tatt ut i streik i første omgang.

Så akkurat nå føler jeg dillemaet med å være mellomleder og fagforeningsmedlem, hvilken side skal man velge? Jeg føler at ledelsen forventer at jeg skal ta avstand til konflikten, samtidig som medlemmene forventer at jeg støtter de fullt ut. Frem til jeg ble leder, var det jeg som var tillitsvalgt på arbeidsplassen. Men på grunn av personalansvaret jeg nå har fått, måtte jeg si fra meg dette vervet. Jeg har fått påpekt fra ledelsen tidligere at jeg må passe på hvilken "hatt" jeg har på meg nå, noe jeg synes er vanskelig til tider. Men det går ikke på om jeg har enten "den eller den hatten" på meg, jeg tror det går mer på hvordan jeg er som person. For meg er solidaritet en viktig egenskap, det å kunne sette andre før seg selv. Og det gjelder ikke bare i arbeidslivet, jeg er så solidarisk at jeg aldri sniker i en bilkø en gang. Jeg står og venter, samtidig som jeg forbanner aller som presser seg inn fremst i køen.

Konflikten mellom HK og NHO skyldes blant annet garantilønnen, et løfte om at minstelønnen skal heves på lik linje med andre lønnsgrupper. Dette er ikke et punkt som kommer til å påvirke min lønn, men jeg har jo selv vært i den situasjonen at jeg lå på en minimumslønn. Og det er her solidaritetsfølelsen slår inn, det er å kjempe for noe som kan gagne andre enn en selv. Men så har man ledelsen, som man er en del av, som skal tenke på bedriftens beste.

Det er ingen lett situasjon dette, så jeg venter på utfallet av meklingen med spenning (og blandede følelser..)

Noen andre som har vært i samme situasjon?

5 kommentarer:

  1. Bedriftens beste er å ha fornøyde arbeidere!

    SvarSlett
  2. Kinkig situasjon for deg, men sier som Elisabeth; bedriften er best tjent med fornøyde arbeidstakere:-) Skjønner at det ikke er lett for deg, og jeg er glad jeg ikke er i dine sko. Å kunne sette seg inn i andres behov, og kunne vise solidaritet er en super egenskap, og jeg er sikker på at du er en flott mellomleder.

    Veldig kjekt at du er tilbake igjen - du har vært savnet!

    Ha en riktig god helg, vennen!

    Klem

    SvarSlett
  3. Huff for en kjedlig situasjon, håper det ordner seg til det beste!
    Ha en super helg, jeg krysser fingre for dere.

    Klem Tonje

    SvarSlett
  4. Jeg kjenner ikke akkurat tilsvarende situasjon, men har vært med på mye som ligner. Du har tydeligvis gode kunnskaper, og jeg anbefaler deg å følge magefølelsen, for å si det slik. Er man leder, så må man faktisk tørre å bli upopulær til tider.

    Kan du se innom bloggen min om det fatet fra Fretex er noe for deg?

    Klem

    SvarSlett
  5. Ikke så enkelt dette .....og jeg syntes dere som tar på dere slike jobber i fagforeninger å syntes jeg at dere er tøffe.

    Ønsker deg en fin kveld Sissel

    Klem

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en kommentar til deg. Jeg setter stor pris på at akkurat DU har vært innom bloggen min!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...