søndag 16. mai 2010

En tid for 17. mai



Her ser dere tre generasjoner i bunad. Bildet er riktig nok fra 2008, men jeg velger å tro at jeg ikke har forandret meg så mye.

Både min mor og jeg har Nordhordalandsbunad, selv om de ikke ligner så mye på hverandre. Hun har festdrakten og jeg har vinterbunaden, men de er like fine begge to. Venter med spenning på hvilken bunad prinsessen vil velge til slutt. Jeg har sagt at hun får velge selv, men at den må være fra et sted hvor vi har "tilhørighet". Så da kan hun velge mellom Nordhordalandsbundad, Bergensbunad, Fanabunad eller en bunad fra Sunnmøre, Nordmøre eller Sogndal. Etter min mening bør man ha en viss tilhøringhet til stedet bunaden kommer fra, og ikke bare velge den bunaden man synes er finest. Hva mener dere? Tilhøringet eller velge tilfeldig?

Ha en fin dag i morgen og måtte alle få sol (eller i hvert fall oppholdsvær!)

11 kommentarer:

  1. Flott bilde av tre generasjoner:)
    Klart en må ha tilhøriget. Det er vel hele poenget...å hvise hvor en har sine aner.
    Selv har både jeg og Marie bergensbund som min mor har sydd. Personlig synes jeg fanabunaden er finest av de alle:)

    Klem..

    SvarSlett
  2. Så fine dere er! Jeg har angret hvert år siden jeg takket nei (!!!) til bunad som fjortis! Jeg skal spare til en, men det blir liksom aldri prioritert. Men jeg er så misunnelig på dere som har- og din var nydelig! Og så flotte blomster dere har fått i hagen, det begynner å komme seg her også. Blomster-Finn har vært i sving;) Formen begynner å komme seg etter hvert, men det henger jammen lenge i dette her. Håper dere er friske og raske! Og ja, vi må se på husmaling snart, jeg er veldig higen på å sette i gang. Jeg vil ha hvitt da... Klem H

    SvarSlett
  3. Knallfine dere er!
    Utrolig lurt at lillemor får velge selv, hadde jeg fått den jeg ønsket meg hadde jeg sluppet å bytte som jeg holder på med nå..
    Men svigermor syr så sånn sett er jeg veldig heldig.
    Min nye blir nå rekonstruert os-bundad vedlig fin og forhåpentligvis ferdig til neste år..
    Før synes det var viktig med en bunad med riktig tilhørighet men nå tenker jeg ikke så mye over det lenger.
    Viktigste er at man liker den synes jeg nå:)

    Ha en super dag og 17 mai feiring!

    Klem Tonje

    SvarSlett
  4. Så fine dere er! Jeg mener man skal velge en bunad etter tilhørighet. Da er det jo kjekt å ha flere å velge mellom. ☺

    SvarSlett
  5. Bunad er et MUST for meg på 17mai! så fine dere er! God feiring imårra!

    SvarSlett
  6. Så koseligt bilde! :) God 17-mai

    SvarSlett
  7. Så flott bilde! Håper der får en super 17. mai.
    Klem Monica

    SvarSlett
  8. Nydelig bilde av dere.

    Akkurat dette med valg av bunad skrev jeg en kommentar om på en blogg i går.

    Jeg mener bestemt at det skal velges bunad fra et sted man har tilhørighet til. Å velge ut fra det som synes vakrest, blir helt feil.

    Men det er nå min mening.
    Jeg har lagt ut litt om min Rogalandsbunad i et innlegg i dag.

    Klem

    SvarSlett
  9. Så fint bilde av dere! Nordhordlandsbunaden er utrolig flott! Synes helt klart man må ha tilhørighet når man velger bunad.

    Nå er alle skjortene strøket og huset vasket, så nå er vi klar for denstore festen. Tror det blir bytur på oss i morgen siden vi har russ:-)

    Kos dere masse i morgen!

    Klem

    SvarSlett
  10. Flotte bunader.
    Jeg synes tilhørighet har litt å si....for meg var det iallefall et "must" å ha bunad fra Gudbrandsdalen:-)

    klem klem & ha en fin dag i morgen!

    SvarSlett
  11. Heisann!

    Flott bilde av dere. Jeg syntes at bunad er et must og at en må ha en viss tilhørighet. Jeg hadde Bergensbunad men har nå sydd meg en Fana bunad.
    Håper du har hatt en fin feiring sammen med dine.
    Klem fra meg

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en kommentar til deg. Jeg setter stor pris på at akkurat DU har vært innom bloggen min!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...