onsdag 13. januar 2010

En tid for omtanke

Foto: Jan M Lillebø

Jeg har vært en god samfunnsborger i to dager nå, for jeg har tatt bussen til jobben.

Jeg regner med at alle har fått med seg av vi sliter med dårlig luftkvalitet i Bergen og at eksosen ligger som et lokk over byen. På mandag sa en på jobben at alle som har muligheten, burde ta bussen og la bilen stå hjemme. Jeg må innrømme at dette ikke fristet så mye, "det er alt for kaldt til å ta bussen" sa jeg. Men plutselig slo tanken meg, tenk hvis det var mitt barn som hadde astma, tenk hvis det var mine foreldre som slet med KOLS. Så jeg tok utfordringen og lot bilen stå hjemme.

Og det går jo faktisk helt greit, selvfølgelig er det kaldt og glatt ute. Men fordelen er jo at jeg faktisk er våken når jeg kommer på jobb, og jeg vet at jeg har gjort en god gjerning for andre og for Moder Jord.

Så kanskje dette kan bli en vane? Kanskje jeg skal parkere bilen for "godt"? Jeg må i hvert fall innrømme at tanken er mindre skremmende og jeg vet at det har både økonomiske og miljømessige fordeler. Jeg vet at mannen i huset hadde vært glad hvis jeg lot bilen stå, da han er mer miljøengasjert enn meg. Så kanskje jeg skal legge inn noen aksjer der, som jeg sikkert kan dra nytte av på andre områder...

Ha en fin "lillelørdag" alle sammen!


6 kommentarer:

  1. Flink du er som tar bussen:)
    Vi burde nok bli flinkere til å ta kollektivt, men jeg må innrømme at å ta buss til jobb for meg er VELDIG tungvint- dessverre :( Men jeg bor sentralt og går til byen istedenfor for å ta bil eller kollektivt. Når jeg titter ut av vinduet i dag, ser jeg heldigvis ikke SÅ mange biler og ikke det grå "teppet" over byen vår. Så kanskje bergenserne har begynt å tenke.....
    Ha en fin fin dag!
    smil og klem

    SvarSlett
  2. Nydelige tepper du har lagd, så flink du er. Bussen er ikke så verst den, før jeg hadde barn og jobbet i sentrum tok jeg den en del. Men med 2 barn på 2 forskjellige steder som skal leveres går det dessverre ikke lenger.

    SvarSlett
  3. Hei igjen!

    Takk for tips;)
    Må innrømme at jeg allerede har vært igjennom alle de bøkene du nevnte...thi hi!
    Siste boken til Jo Nesbø ligger på nattbordet til mannen, men jeg kan kanskje snart snike den over til meg;)
    Klem igjen

    SvarSlett
  4. Mmm, ja det er viktige tanker du har gjort deg, Sissel!

    Ønsker deg en deilig dag!

    Klem fra Anette Willemine

    SvarSlett
  5. Så flink du har värt :)
    Jeg er ingen elsker av buss men jeg kanske snart får jobb som jeg må pendle till og da får det bli miljövenlig buss på meg og!
    Har en liten utfordring til deg på min blogg. Ha en fin dag og klem fra meg!

    SvarSlett
  6. Så flink du er! Husk at alle monner drar:-) Her i huset er det mannen som ikke vil gi slipp på bilen... Flott at folk engasjerer seg, for luften er ganske ille i sentrum nå. Er glad jeg slipper å oppholde meg der.

    Ha en fin dag!

    Klem

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en kommentar til deg. Jeg setter stor pris på at akkurat DU har vært innom bloggen min!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...