tirsdag 26. januar 2010

En tid for morgenstund



Hverdagen min start kl 05.30 med toner fra Morgenstemning av Grieg, som etter min mening må det være den beste lyden å våkne til. Jeg er heldigvis en morgenfugl, så jeg spretter stort sett ut av sengen med en gang. I motsetning til mannen i huset, som har både mobiltelefon og klokkeradio på slumring i opp til en halv time. Grunnen til at jeg står opp så tidlig er at da får jeg badet for meg selv. Jeg har alltid trodd at jeg ikke var morgengretten, men det var så lenge jeg var alene og ingen snakket til meg. Når vi stod opp samtidig, fant jeg fort ut at jeg tydeligvis ikke smilende og blid hver morgen jeg heller...



Prinsessen i huset er også en morgenfugl, så hun våkner stort sett rundt kl 06, livredd for å gå glipp av noe på barne-tv. Det er godt at hun har arvet disse genene etter moren, selv om det hadde vært kjekt om hun kunne ha sovet litt lengre i helgene. Mannen i huset spiser frokost alene, mens jeg prøver å finne ut hvilke klær jeg skal ha på meg. Så han er ofte ute av dørene før jeg er ferdig påkledd. Siden prinsessen og jeg er tidlig oppe, har vi heldigvis tid til å spise frokost sammen. Og det setter jeg stor pris på, at vi har ca 20 minutter hver dag til å spise en skive, lese avisen og snakke sammen. Spesielt koselig er det når det mørkt ute og vi når vi tenner stearinlys inne. Det er godt med en rolig start på dagen og jeg håper at dette kan gi henne noen gode vaner. Frokost er jo dagens vikigiste måltid og det er viktig at kroppen får litt bensin.

Hvordan starter din dag? Har du tid til frokost eller blir det en skive i hånden?


Ha en fortsatt fin dag!

9 kommentarer:

  1. Jeg er skikkelig misunnelig på mennesker som er morgenfugler! Det må være herlig! For jeg er en høyst ufrivillig morgenfugl - som blir vekket av de små morgenfuglene i huset. Det er imidlertid en ting som er fantastisk med å være hjemme og ha barn i barnehagen, og det er at vi har all verdens tid. Sjelden vi stresser om morgen:-)

    Ha en fin dag, din morgenfriskis!

    Klem

    SvarSlett
  2. Hei Sissel!
    Jeg har jo glömt og fortelle att jeg var inne på den siden jeg fikk av deg, eller rettere sagt det gick ikke og komme in på den, men jeg leter videre.
    Tusen takk for koselig komentar også!
    Jeg er nok ikke riktigt morgen fugl men jeg har oftast ikke veldige problem om morran bare jeg har kommet i seng i tid. Jeg elsker og sitte med en kopp kaffe på morran og lese alle venners blogger.Men det blir litt annet nå når jeg begynner jobbe hel tid. Jeg har en times pendlings vei om jeg körer bil og en time og 20 min om jeg tar bussen. Så når jag jobber formiddag må jeg opp 4.30 (hjälp!) men som tur er jobber jeg eftermiddag og natt også så det blir ju ikke tidig morgen hver dag.
    En ting er sikkert jeg mår ikke bra av om stresse på morran! Klem til deg vennen!

    SvarSlett
  3. Høres utrolig koselig ut, fint å vite at roen og harmonien hersker noen få meter fra vårt kaos. Her er egentlig ingen av oss morgenfugler...Marie prøver i herdig, men er nedstemt;) Håper dagen din er fin, vennen! Klem Heidi

    SvarSlett
  4. Så koselig det høres ut! Her er det nok eldstemann som våkner først om morgenen, og han elsker å vekke oss andre! Men når vi står opp, hender det nok at han angrer bittert på at han var så morgenfugl allikevel...

    Ha en fortsatt strålende dag!
    Klem

    SvarSlett
  5. Deilig å starte dagen mykt. Tror det har stor innvirkning på resten av dagen.
    Her i Sunhome-huset er vi oppe ganske tidlig. Mr. Sunhome og eldstefrøken kl 06.00 og Minstefrøken og jeg kl 07.00. Hun og jeg koser oss sammen helt til kl 08.00 når hun skal avgårde til skolen. Da blir det stille i huset og jeg kan arbeide litt.

    Ønsker deg en koselig kveld!
    Klem fra
    Anette Willemine

    SvarSlett
  6. Vi er tidlig oppe vi og, så det er tid til frokost, ja!

    SvarSlett
  7. Frokost har vi tid til...enten i svime eller i halvsvime. Hverken jeg eller datteren min er særlig glad i mat så tidlig. Men en liten bit må vi ha... :-)

    Klem

    SvarSlett
  8. Jeg også trenger tid alene om morgen,men det er umulig dessverre så morgene her er dessverre ikke full av latter og gøy

    SvarSlett
  9. Jeg VAR morgenfugl. Men de gikk over med alderen.

    Her tar mannen kaffe og røyk til middag før han drar, lillemor spiser frokost i barnehagen 8.30 og koser seg med en flaske når vi står opp. Hedda foran TV = Mor i fred på badet ;). Jeg MÅ ha en skål med havregryn før dagen begynner helt...

    Nå jobber jeg ekstremt lite for tiden (permittert fra vanlig jobb, fått meg ekstrajobb) og det er barnehage bare tre dager i uka.
    Så i dag har vi en roooolig dag. Mor med tekopp og laptop, Hedda med et knekkebrød og Mikke Mus. ;)

    Første gang jeg er her inne - koselig! :)

    Ha en flott dag!

    Vibeke :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en kommentar til deg. Jeg setter stor pris på at akkurat DU har vært innom bloggen min!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...